De Volkskrant heeft bij tien bedrijven (Nederlands en buitenlandse) getest hoe zij omgaan met de privacywetgeving (AVG). Op zaterdag 11 augustus 2018 heeft de Volkrant het resultaat van dit onderzoek gepubliceerd in de krant. Dit artikel is ook online te lezen. Hieronder bespreek ik maar een aantal elementen uit het artikel. Wil je het hele artikel lezen? Klik dan hier.

De Volkrant heeft aan deze bedrijven vragen gesteld, die elke ondernemer kan krijgen. Vragen als: Wat weet u over ons? Hoe weet u dat? Met wie deelt u mijn gegevens?

De Volkskrant concludeert dat veel bedrijven worstelen met privacyvragen van klanten. Dit kun jij als ondernemer voorkomen. Als je een aantal documenten in orde hebt, dan hoef jij straks niet te worstelen met privacyvragen van klanten.

De privacyverklaring

Het valt de Volkskrant op dat veel grotere instellingen een duidelijke privacy-knop op hun website hebben staan. Ik heb het niet nagezocht, maar ik vermoed dat met de privacy-knop de privacyverklaring wordt bedoeld.

Wij raden ook altijd aan om de privacyverklaring op een duidelijke plek op de website te zetten. Bij voorkeur in de footer zodat deze verklaring op elke pagina te zien is.

Dit is ook de plek waar vaak de algemene voorwaarden en de disclaimer staan. De bezoeker zal, zeker in de toekomst, ook verwachten dat de privacyverklaring op die plek staat. Door te voldoen aan de verwachting van de bezoeker, maak je de verklaring goed vindbaar.

Het resultaat van het onderzoek

Op grond van de AVG heeft een bedrijf een maand de tijd om te voldoen aan het verzoek tot inzage in de persoonsgegevens. Uit het onderzoek blijkt dat veel bedrijven niet reageren of veel te laat reageren.

Ook geven maar weinig bedrijven antwoord op alle vragen van de journalisten. Dat zou soms onkunde bij de bedrijven zijn.

Op grond van de AVG dient, behoudens uitzondering, een ondernemer kosteloos te voldoen aan het verzoek om inzage in de persoonsgegevens. Een enkel bedrijf probeert het verzoek van de klant om inzage in de eigen gegevens af te schrikken door de suggestie te wekken dat aan die inzage ook kosten kunnen zijn verbonden.

De volgende bedrijven zijn volgens het onderzoek geslaagd: Tele2, Coolblue en de Bijenkorf.

Wees ook voorbereid

Uw klant leest ook de krant en hij zit waarschijnlijk dagelijks  op internet. Hij leest ook de berichten en onderzoeken over privacy. Ga er daarom vanuit dat een klant zijn rechten omtrent privacy kent. Er zullen ook zeker klanten zijn die zich een keer afvragen: wat zou dat bedrijf over mij weten? Jouw bedrijf. De nieuwsgierige klant kan het je met een korte e-mail knap lastig maken.

Zorg daarom dat je als ondernemer goed voorbereid bent. Wees bewust van de privacy van je klanten. Weet welke rechten zij hebben en welke plichten jij als ondernemer hebt. Dan maak je het voor jezelf en de klant makkelijker. Dat scheelt tijd en voorkomt mogelijk een slechte recensie. Die klant is misschien nog te vervangen, maar je naam niet.

Neem contact met ons op. Dan heb je snel alle documenten die je als ondernemer nodig hebt.